• HOTLINE: 06 80 019 653

DIÉTA (az étel nem ellenség)

Diabéteszes lettél. A következő gondolatod az lehet: soha többé nem élvezhetem az ízét egy tölcsér fagyinak vagy nagymama híresen finom almás pitéjét. Ez nem így van!

Igaz, hogy évekkel ezelőtt az emberek azt mondták, hogy a cukrot teljes mértékben kerülni kell. Ma már nem ez a helyzet. Manapság már többet tudunk arról, hogyan befolyásolják különféle ételek – és nem csak a cukor – a vércukorszintet. Azt is tudjuk, hogy nem csak a diéta, hanem a testmozgás is befolyásolhatja a vércukorszint alakulását. Még pontosabb inzulin adagolással javítható a túl alacsony vagy túl magas vércukorérték étkezés előtt és után is. Továbbá az ételek címkéi segítségével könnyebb követni azok szénhidrát tartalmát illetve tápanyag összetételét. Mindezek lehetővé teszik azt, hogy beleférjen esetlegesen bármi az étrendünkbe.

„Nincs olyan étel, amit nem lehet fogyasztani, csak mert diabéteszes valaki!”- Christine Mckinney diabétesz edukátor szerint. (Johns Hopkins Bayview Egészségügyi Centrum, Baltimore,USA). Íme néhány tanács, hogyan kezeld a diabéteszed:

Állítsd le a nélkülözésről szóló gondolataidat

A legtöbb ember szerint a „diéta” úgy hangzik, mint a nélkülözés. Inkább gondoljuk a „diabéteszes diétáról”, hogy ez egy „tervezett étkezés” vagy „étkezési terv”. Egyszerűen te csak az egészséges és tudatos étkezést választod. Hosszú távon akkor érsz el sikert, ha úgy tudod módosítani az étkezésed, hogy nem érzed a nélkülözést. „ Megfosztani magadat bizonyos ételtől, amire valóban nagyon vágysz valójában vezethet túlevéshez vagy mértéktelen evéshez” McKinney szerint. „Ez jobban emelheti a vércukorszintet, mintha csak egy szem cukorkát evett volna…”

Tudnod kell, hogy hatnak az ételek a vércukorszintedre

A vércukorszintet befolyásolja az elfogyasztott élelmiszerek teljes szénhidrát tartalma, úgy mint rostok, keményítők valamint a cukor. Például a cukormentes sütik is tartalmaznak szénhidrátot és emelik a vércukorszintet azért, mert lisztből készülnek (keményítő). Nem létezik jó vagy rossz szénhidrát sem. Egyes élelmiszerek egészségesebb szénhidrát források, mint mások. Megfontolandó: két kocka csokoládé és egy kisebb alma azonos módon emelheti a vércukorszintet, mivel azonos mennyiségű szénhidrátot tartalmaz. A különbség a tápértékükben található-nyilvánvaló, hogy az alma egészségesebb választás. És a választás a tiéd.

„Jó hír az, hogy ehetsz fánkot, egy szelet tortát vagy bármi mást, csak jó előre tervezni kell!”- McKinney szerint.

Kényeztesse magát, de ne csak alkalmanként

A siker kulcsa, hogy ne csak alkalmanként tartsuk tudatosan az táplálkozási szabályokat, hanem ez váljon mindennapi szokássá. Aki kitart a cukorbeteg-barát étrendje mellett legtöbbször könnyedén tudja kényeztetni magát például egy süteménnyel vagy fagylalttal különösebb anyagcsere kisiklás nélkül. Nincs olyan „étkezési terv”, amely minden cukorbetegnek tökéletes lehetne. Különböző szakmai szervezetek olyan „étkezési terveket” javasolnak, amelyek jó hatással vannak mind a vércukorra, koleszterin szintre, a vérnyomásra is, valamint a testsúly alakulására is jótékony hatással van. A dietetikus vagy a diabétesz edukátor csak akkor tud hasznos javaslatokat adni, ha olyan ételeket tartalmaz, amelyeket Ön is szeret fogyasztani.

Számolja a szénhidrátot

Az egyik módja, hogy flexibilis maradhasson az „étkezési terve”, a ételek szénhidrát tartalmának ismerete és számolása. Először is tudnod kell az egyes ételek szénhidrát tartalmát, ahhoz, hogy ki tud számolni a megfelelő szénhidrát mennyiséget. Az élelmiszereken található tápanyag címke hasznos forrás lehet, mivel pontosan megmondja az adott élelmiszer egy adagjára számított szénhidrát mennyiségét. Amennyiben nincs ilyen információnk az élelmiszerről, akkor használjunk hagyományos tápanyagtáblázatot a szénhidrát kiszámolásához.

Vagy itt egy másik stratégia: mondjuk, hogy születésnapja van, és nagyon szeretne enni egy szeletet a kedvenc tortájából. Tervezzen előre! Mielőtt megenné a szelet tortát, fogyasszon alacsony szénhidrát tartalmú ételeket, mint hús és keményítő mentes zöldségek, és tartogassa a tortára a szénhidrát adagját. Még egyszer, ez nem mindennapos dolog, de néha megengedheti, hogy olyan étellel kényeztesse magát, ami a cukorbetegeknek tilos, ha előre tervez.

Ne ess kétségbe, készülj fel mindenre

Ha mégis sokat evett-többet vacsorázott vagy desszertet evett és a vércukra 15 mmol/l fölé szökött – ne essen kétségbe. Legyen ez egy tanulási tapasztalat. Jegyezze be a vércukornaplójába, hogy mi történt és miért.

Egyik hatékony módja a vércukorszint csökkentésének amikor az megemelkedett túlzott étkezés miatt, a testmozgás. Tegyünk egy sétát vacsora után, vagy játszunk a gyerekeinkkel az udvaron ahelyett, hogy a tv elé ülnénk. Ha plusz inzulint adunk, akkor kövessük kezelő orvosunk tanácsait!

Válassza a kisebbik rosszat

Amikor bevásárol, hasonlítsa össze a hasonló élelmiszerek címkéit. Ha ellenőrzi a tápanyag címkét például a kekszes dobozokon, rájön, hogy milyen nagy különbség lehet kalória tartalmában. A fagylaltok kalória tartalmai szintén igen eltérő adagonként. Vajon egy zsírszegényebb változat is ki tudja elégíteni a vágyát?

Használja a rendelkezésére álló eszközöket

Még ha az étkezési tervünk elég rugalmas is és belefér időnként, hogy kényeztessük magunkat, az nagyon fontos, hogy tudjuk az evés hatással van a vércukorszint alakulására. Használjuk az alábbiakat, hogy segítsen bennünket keretek közt tartani:

  • Vércukormérő: A kezelő orvosa javasolhatja, hogy mérje a vércukrát étkezés előtt 1-2 órával, valamint étkezés után is. Amellett, hogy ezek az eredmények segítenek követni a vércukorszint változásait, segítenek megtanulni azt, hogy egyes ételek hogyan befolyásolják ezeket az értékeket.
  • Vércukor napló: Jegyezze be a vércukormérés adatait, mikor és mit evett, milyen fizikai aktivitást végzett. A Diabétesz társaság szerint a gyakori vércukormérések és részletes bejegyzések pontosabb képet adnak az egészségügyi team-nek a diabétesz kezeléséről.
  • Inzulin pumpa: Az inzulin pumpa precízebb inzulin adagolásra alkalmas, mint az inzulin adagoló toll. Például ahelyett, hogy 10 egységre kerekíti a beadandó inzulint 9,4 egységet is be tud adni az étkezéshez. Az inzulin pumpa továbbá képes kiszámítani a beadandó inzulin mennyiségét az étkezéshez. ( De az étel szénhidrát tartalmát Önnek kell kiszámolnia!)

Az inzulin pumpa kisebb és gyakoribb inzulin adagolása révén, sokkal effektívebben szívódik fel, mint a fecskendővel beadott nagyobb dózisok.

  • Inzulin adagoló tollak: Vagy előre töltött, vagy után tölthető változatba elérhető. Mivel a tollakat nem kell hűvösön tartani, nyugodtan viheti magával bárhova és gyorsan beállíthatja a kívánt mennyiségű inzulint az étkezéshez vagy korrekcióhoz.

Az étel élvezetes üzemanyag forrásnak kell lennie, nem ellenségnek!

 

TOP TIPPEK a Flexibilis éktezéshez

  • Tegye különlegessé. Ne váljon szokássá a kényeztetés! Ne használja az ételt jutalmazásra, inkább vegyen egy új ruhát vagy egy Cd-t a kedvenc előadójától!
  • Számolja a szénhidrátot. Ismerje a gyakran fogyasztott ételek szénhidrát tartalmát. Ha túllépi a napi szénhidrát mennyiségét, mozogjon vagy egyen alacsonyabb szénhidráttartalmú ételeket a következő étkezésre.
  • Figyelje meg az adagok nagyságát. Tegye a fagylaltot vagy édességet kicsi tányérra. Soha ne egyen semmilyen snacket a dobozból, tegye ki a megenni kívánt mennyiséget tányérra. Egyedileg csomagolt termékek, mint egy pohár pudingnál könnyű megítélni a pontos adagot
  • Egyen lassan és élvezze az ízeket. Annyit egyen, hogy ne teltséget érezzen, hanem jóllakottságot. A desszertet csak akkor rendeljen, ha már megette a főételt.
  • Minimalizálja a veszteséget. Rendeljen salátát, mint előétel, vagy akár köretnek is. Válassza kedvenc fagylaltjának vagy sütijének a könnyített, zsírszegény változatát. A bort poharanként rendelje.